LIJEK PROTIV NESANICE Čaj za spavanje ne postoji

Za dobar i zdrav san još ne postoji jedinstvena i čudesna formula, lijek protiv nesanice ili čaj za spavanje, ali postoji niz drugih načina da se problem riješi




Datum objave: Petak, 17. rujna 2010.
Piše: Krešimir Kovač Preuzeto: Javorka Luetić, Slobodna Dalmacija
LIJEK PROTIV NESANICE Čaj za spavanje ne postoji

AKO STE ikada proveli dugu besanu noć prevrćući se u postelji i prateći kazaljke na satu ili kretanje punog mjeseca koji vam je zurio u sobu, možete razumjeti ljude koji godinama pate od nesanice, obilaze liječnike i gutaju tablete, jer život im je postao nemoguć.

Tvrde da ne funkcioniraju na poslu, živčani su, dezorijentirani, ne usude se sjesti za volan jer se boje da ne skrive nesreću, podočnjake više ne mogu prikriti ni najboljim korektorom. Istraživanja pokazuju da čak 20 posto ljudi pati od kronične nesanice, a oko 40 posto žena i 30 posto muškaraca povremeno se bore s nedostatkom sna.

Nesanica, kažu stručnjaci, može biti posljedica ozbiljnih bolesti srca, bubrega ili jetre, ili još neotkrivene šećerne bolesti. Često je prati visoki krvni tlak, a ponekad se iza nje kriju mentalne bolesti, psihološki i socijalni problemi, stres ili nezdrave navike i životni stil.

Iako naš mozak i u snu pohranjuje informacije primljene tijekom dana i praktički nikada ne spava, liječnici ne mogu precizno odgovoriti na pitanje koliko nam je sna potrebno da bismo se dobro odmorili i ustali svježi. Različita količina sna treba djeci, odraslima i starijima, i ona ovisi o individualnim potrebama, nečijoj tjelesnoj aktivnosti i poslu kojim se bavi, ali i o događajima koji su prethodili snu. Koliko ste puta probdjeli noć nakon žučne svađe, doživljene nepravde ili rastanka s dragom osobom?

Ali zašto mi uopće spavamo i zašto dolazi do brojnih poremećaja sna, znanstvenici još nisu do kraja istražili.

U svakom od četiri stadija spavanja, koja se ponavljaju svakih 90 minuta u prosjeku četiri puta tijekom noći, mijenja se intenzitet sna, koji je najdublji u četvrtom stadiju u kojem djeca obično mokre u krevet, imaju noćne more ili mjesečare.

Zbog različitih razloga dolazi do poremećaja sna, ali dokazano je da najveći manjak sna imaju studenti, stažisti, liječnici, direktori, novopečeni roditelji. Svi oni morali bi nadoknaditi izgubljeni san, jer to nije gubitak vremena.

I djecu muče problemi sa spavanjem

Nesanica i drugi poremećaji spavanja sve su prisutniji kod djece i mladih. Prema zdravstvenim statistikama razvijenih zapadnih zemalja čak 30 posto djece i mladih ima poteškoće sa spavanjem, bilo da uvečer ne mogu zaspati ili se noću bude i ustaju, ujutro se prerano bude, pa opet zaspu i teško ustaju kad za to dođe vrijeme.

Zato su kroz dan umorni, pospani, razdražljivi, neraspoloženi, a pri učenju rastreseni, nezainteresirani, dekoncentrirani i neuspješni. Roditelji ne bi smjeli zanemariti takve probleme, ali djeci moraju pristupiti nježno, bez zle volje i panike, jer nikakve koristi nema od prigovora, optuživanja, nerviranja i preranog tjeranja djece u postelju.

Dječji bioritam treba promijeniti i prilagoditi novim okolnostima polako i postepeno. Pored večernjih rituala - gledanja TV-a, pranja, priča i uspavanki, razgovora, smirujuće glazbe i napitaka, treba se pobrinuti da djetetov dnevni raspored bude što živahniji i dinamičniji, sa što manje stresa.

Američki pedijatar i stručnjak za poremećaje spavanja dr. Richard Feber tvrdi da za dobar i zdrav san suvremenih mališana još ne postoji jedinstvena i čudesna formula.

Sve što djeca trebaju je opuštena dnevna aktivnost primjerena intenzitetu i trajanju, te manje ili više ustaljen dnevni ritam. To znači - red u radu i učenju, hrani i piću, igri i zabavi, napetosti i opuštanju, te naravno odmoru i spavanju. Zdrav odmor i spavanje, naime, kod djece i mladih uvjetovani su prije svega odgovarajućim životnim navikama i načinom života koji je prihvatljiv za njihov organizam.
 

Djeca s apnejom

Oko 2- 3 posto djece ima apneu (prestanak disanja tijekom sna) koju je moguće izliječiti kirurški, a u slučajevima kada je uzrok pretjerana tjelesna težina, normalizacija težine dovodi do povlačenja simptoma.

Mnoga djeca zamjenjuju dan za noć igrajući igrice na kompjutoru i gledajući TV, zbog čega imaju slabiju koncentraciju i sporije rastu.

Roditelji zato trebaju: odstraniti elektronske aparate iz spavaće sobe, ograničiti pijenje gaziranih pića, smanjiti unos masnoća u zadnjem obroku i biti uporni u prakticiranju ovih navika.

LIJEK PROTIV NESANICE Čaj za spavanje ne postoji
LIJEK PROTIV NESANICE Čaj za spavanje ne postoji
LIJEK PROTIV NESANICE Čaj za spavanje ne postoji

Facebook komentari

Indeks A - Ž

A

B

C

Ć

C

Č

D

E

F

G

H

I

J

K

L

M

N

O

P

R

S

Š

T

U

V

Y

Z

Ž