Trčanje za početnike

Kako bi izbjegli ozljedu leđa i koljena, potrebno je raditi vježbe snage za trup (trbuh i leđa), odnosno vježbe za noge. Istezanja nakon treninga su obavezna - istaknuo je Bašić




Datum objave: Ponedjeljak, 19. travnja 2010.
Preuzeto: Jelena Kovačević, Jutarnji.hr | Slika: Trčanje za početnike
Trčanje za početnike

Trčanje za početnike

Jeftinije od osobnog trenera, a ugodnije i zdravije od teretane

BLIŽI se ljeto, vrijeme je za vraćanje u top-formu, a nema boljeg načina doći do željene linije od trčanja u prirodi. I jeftinije je nego plaćati teretanu ili osobnog trenera, pa ne čudi što su zagrebačke trkačke staze iz dana u dan sve punije.

Odlučili smo stoga posjetiti omiljene staze, a u razgovoru s trkačima doznali smo koje su njihove karakteristike, prednosti i mane. Sami ih, priznajemo, nismo testirali.

Nasip najposjećeniji

Najposjećenija staza je ona na savskom nasipu, gdje građani uglavnom trče u jutarnjim i poslijepodnevnim satima kako bi izbjegli visoke temperature. Tamo smo susreli i Ivu Brajević koja se, po uputama kineziologa, slojevito obukla i džogirala od Kajzerice do Zapruđa.

- Trčim po nasipu dva puta tjedno jer mi je ova staza najbliža, a odgovara mi mekana podloga. Staza je označena pa mjerim koliko sam otrčala kako bih sljedeći tjedan mogla pojačati trening - kaže Iva Brajević.

Mario Bašić, profesor kineziologije, objašnjava da je bolje trčati po mekanijoj podlozi poput zemlje i trave jer se na tvrđim podlogama, betonu i asfaltu povećava rizik od ozljeda.

- Kako bi izbjegli ozljedu leđa i koljena, potrebno je raditi vježbe snage za trup (trbuh i leđa), odnosno vježbe za noge. Istezanja nakon treninga su obavezna - istaknuo je Bašić.

Trkači moraju biti pripremljeni na napor, posebno na brdskim stazama poput Sljemena jer, tvrdi Bašić, ljudi često precjenjuju vlastite sposobnosti i na taj se način preopterete.

Na zdravom zraku

- Trkači često zaboravljaju da se moraju i vratiti natrag - dodao je kineziolog.

Radovan Trstenjak, 47-godišnji ekonomist, za sebe ističe da je napredni rekreativac, a to dokazuje trčanjem na Sljemenu, gdje odrađuje brdski trening. Iako mnogi trkači najčešće biraju stazu najbližu kući, neki od njih, baš kao i Trstenjak, kombiniraju sve staze u Zagrebu, ovisno o godišnjim dobima.

- Otrčao sam Zagrebački maraton od 41 kilometra za 3 sata i 33 minute. Trčim i polumaraton na savskom nasipu i Zimsku ligu Lagvić. Ljeti redovito trčim u Maksimiru, gdje mi je ugodno u sjeni visokih stabala, i na Jarunu zbog tuševa - rekao je Trstenjak te dodao da mu na Sljemenu odgovara svježi zrak.

U Maksimiru, pak, većinom trče aktivni sportaši. Marija Šimić i Adriana Katalenić 15-godišnje su srednjoškolke i atletičarke u klubu Dinamo-Zrinjevac. Obje kažu da su tijekom treninga navikle otrčati i šest kilometara bez stanke. Strast prema sportu najbolje opisuje i 59-godišnji Ivan, inače strastveni pušač koji tvrdi da ga nikotin ne usporava u sportskim aktivnostima.

S upaljenom cigaretom veže vezice tenisica i priprema se za uobičajenu rutu po maksimirskoj stazi.

Staze su sigurne i očišćene

- Trčim svaki drugi dan kako bih ostao u formi. Redovito idem liječniku na preglede i krv dajem četiri puta godišnje - rekao je 59-godišnji Ivan te dobacio prolaznicama kako i one moraju poraditi na “izbočenom trbuhu”.

Na spomenutim stazama nerijetko džogiranju i političari, sportaši, estradnjaci i umjetnici. Predsjednik SDP-a Zoran Milanović liniju održava u Maksimiru, Slaven Letica uz Savu, a gradonačelnik Milan Bandić po igralištu s antistresnom podlogom u Kušlanovoj.

- Staze u Zagrebu dobre su za trčanje, očišćene su, sigurne, navečer je osvijetljeno, nije nikad prevelika gužva i lako je doći do njih - zaključio je kineziolog Mario Bašić.

1. Sljemenska staza 9 km

Od Lagvića do vrha Sljemena ima 9 kilometara, no ta je staza iznimno zahtjevna i iscrpljujuća zbog uzbdrica i nizbrdica

Za trčanje ne preporučuje osobama s ozljedama koljena i leđa

Istezanje je obavezno, a svakih nekoliko kilometara postavljene su kućice i klupice za istezanje

Nedostatak je udaljenost od ostatka grada; do staze je potrebno doputovati

2. Jarunska staza 6 km

Staza je loša za osobe s prekomjernom tjelesnom težinom

Na betonskim podlogama nije dobro trčati zbog opterećenosti zglobova

Nedostatak je i taj što se staza na nekoliko mjesta siječe s cestom

Uz stazu dugačku nešto više od šest kilometara, postavljene su sprave za vježbe

3. Savski nasip 25 km

Prednost ove staze je mjerljivost, odnosno zna se koja je udaljenost od mosta do mosta pa se može dozirati intenzitet vježbanja

Mana su mušice koje tijekom treninga trkači mogu udahnuti, a sportaši se ne mogu ‘obraniti’ ni od vjetra

Nema zaklona od sunca pa se trči uglavnom ujutro

4. Maksimirska staza 2 km

Guste krošnje stoljetnih stabala pravi su raj za trkače

Riječ je o djelomično šljunčanoj, asfaltiranoj i travnatoj podlozi

Najkraća uređena staza duga je do dva kilometra, ali većina građana trči i po šumi pa je teško procijeniti dužinu svih staza

Mane ove staze su kukci i blatnjavo tlo koji zna biti vrlo neugodno za trčanje i osobnu higijenu

Trčanje za početnike

Trčanje za početnike
Trčanje za početnike
Trčanje za početnike

Facebook komentari

Indeks A - Ž

A

B

C

D

G

H

I

K

L

M

N

O

P

R

S

Š

T

U

Z