Mali princ - analiza

Zašto je pripovjedač "Malog princa" prestao slikati u šestoj godini? Zato što odrasli nisu razumjeli njegov crtež "zmijskog cara koji probavlja slona". Vidjeli su u njemu - šešir




Datum objave: Četvrtak, 01. travnja 2010.
Preuzeto: Jutarnji.hr | Slika: Mali princ - analiza
Mali princ - analiza

MALI PRINC Analiza

Je li Mali princ zapravo ljubavni roman?

Zašto je pripovjedač "Malog princa" prestao slikati u šestoj godini?

Zato što odrasli nisu razumjeli njegov crtež "zmijskog cara koji probavlja slona". Vidjeli su u njemu - šešir. Onda je dijete pokušalo biti jasnije pa je u oblik "šešira" ucrtalo slona. Odrasli su mu savjetovali da se ostavi kista, pa je on, na kraju, postao pilot.

To je svojevrsni Saint Exupéryjev test, nastao 1943., približno u isto vrijeme kada je eksperimentalna psihologija tek počinjala nalaziti prava pitanja za opći test inteligencije. Različito, dvojako razumijevanje iste stvari i istog crteža davalo je sliku o pojedincima, baš kao citirani test iz "Malog princa" o strašnoj podjeli na svijet odraslih i svijet djece.

Rorshachove mrlje od tinte postale su, u međuvremenu, slavne. Primjerice, mrlju jedni vide kao šišmiša, a drugi kao leptira (ilustracija broj V iz knjige "Psihodijagnostika" istog autora, izdane 1942.).

Jednako je poznata dojba "zec ili patak" iz jedne druge knjige (eksperimenti iz opće psihologije, autorice Norme V. Scheidemann iz 1939.).

Jasno, dilema zmijski car ili šešir ne spada u znanstvenu, nego "emotivnu" psihologiju. Ona, nekako, na samom početku "Malog princa", koji je do danas prodan u više od 50 milijuna primjeraka, upozorava da će svatko od nas doživjeti simbole te knjige na neki drugi, vlastiti način, i da jedinstvenog čitanja ne može biti.

Već samo mjesto radnje - pustinja, konkretnije afrička Sahara - upućuje na beskraj dječje, i uopće ljudske samoće. Ovdje je, naime, završio pripovjedač, tu se srušio zbog kvara aviona. Jer postao je, kao što je poznato, pilot. (Dogodilo se to šest godina prije samoga pripovijedanja, te on, dakle, već isti broj godina očekuje povratak nezaboravljenog malog, zlatokosog prijatelja.) Tu je, naposljetku, pao i mali princ, koji je došao s asteroida B-612.

O pustinjama ljubavi pisao je hrvatski pjesnik Drago Ivanišević.

Francuski pak pisac, Antoine de Saint Exupéry, kao da je pustinjom htio aludirati na svetoga Antuna, i njegova iskušenja. Tim više što pad aviona nije sasvim izmislio, nego ga je u jeku Drugog svjetskog rata - knjiga je napisana po narudžbi izdavača - izvukao iz zbilje, iz vlastite prošlosti.

U kršćanskoj ikonografiji đavli i čudovišta pokušavaju svetoga Antuna zavesti i otuđiti od vjere, u "Malom princu" malešni protagonist susreće odrasle, pametne "đavle" (kralja, uobraženka, pijanicu, poslovnog čovjeka, noćobdiju i kartografa) koji ga nastoje zavesti i uvući u racionalni, odrasli svijet u kome sve završava u škorpionovu krugu.

Ili u tautologiji. Primjerice, pijanica pije zato da zaboravi sramotu zbog pijanstva. Svatko grize svoj rep, i dobro se osjeća. Ali, mali princ ne pada na njihove provokacije, drži se svoje ruže i žali za vremenom koje ne provodi s njom.

Napokon, pisac Antoine nije birao svoje ime, pa nije ni morao odabrati imenjaka sveca i njegovu pustinju za poprište svoga proznog djela. No, baš je pustinja krajolik u kome je svatko od nas tijekom odrastanja tražio svoju oazu. Napokon, pilot Saint Exupéry doista se srušio u libijskom dijelu Sahare.

Dogodilo se to 30. prosinca 1935. On i njegov navigator Andre Prevot poletjeli su iz Pariza prema Sajgonu, s namjerom da taj put prevale u najkraćem vremenu do tada i osvoje veliku novčanu nagradu od oko 150.000 franaka. (Tip njihove letjelice bio je Caudron C-630.)

Neću reći da su pilot i navigator bili u Sahari sami kao pripovjedač i mali princ. No, spasili su se pukim slučajem, i to kada su pojeli ono malo grožđa, jednu naranču i popili nešto malo vina koje su ponijeli sa sobom. Već drugog i trećeg dana trpjeli su od halucinacija i fatamorgane, kao u psihološkom priručniku. Četvrtog ih je dana pronašao jedan beduin, i spasio. O tome događaju Exupéry je pisao u knjizi "Vjetar, pijesak i zvijezde".

Od cijele te sretne tragedije pisac se najradije sjećao susreta s pustinjskom lisicom (vulpes zerde). Ona je, u što ne treba ni dvojiti, morala biti mudra kako bi preživjela smrtonosne, beskrajne dine. (Nacistička promižba s razlogom je podržavala nadimak "pustinjska lisica" u slučaju Rommela.) Naposljetku, tu vrstu lisice, koja u knjizi igra ulogu mudrog i nedokučivog starca koji podržava izgubljenog dječaka, Exupéry je već poznavao otprije. 1928. pisao je jednoj od svojih sestara - Didi - s rta Juby kako hrani i odgaja jednu takvu lisicu.

Oduvijek je lisica simbol lukavstva. Njezina je snaga samo ojačala u prosvjetiteljskim basnama, i osnažila legende i mitove u kojima se pojavila. U "Malom princu" ona je pravi sveznajući pripovjedač, apsolutni gospodar Sahare koji je vidio i upoznao ljude. Lisica je, k tome, autorica rečenice "Čovjek samo srcem dobro vidi". Ona je ustvrdila da ljudi više "nemaju vremena da bilo što upoznavaju" pa kupuju gotove stvari kod trgovaca (prijevod Mie Pervan). Prema tome, žive u nepoznatom svijetu, među tuđim stvarima.

Postalo je gotovo općeprihvaćeno da je pisac u ruži, a zapravo u liku ruže, jer ona govori i ima osobnost, utjelovio svoju suprugu Consuelo Sandoval. Mali princ voli tu ružu koju je uzgojio, ali njezinu jedinstvenost shvaća baš zahvaljujući lisici. Istodobno sa spoznajom, u njemu se javlja strah da mu je tkogod ne preotme. Kao da ne može shvatiti da mu nitko više ne može oteti vrijeme koje je poklonio toj ruži i sve ono što joj je od srca dao, ali ni ono što je ružina ljubav dala i ostavila njemu samom.

U princu se javlja, u istom ključu čitanja, ljubomora, koja lako prelazi granicu paranoje. On postaje princ tame i boji se da će mu ovca pojesti ružu. Boji se zapravo, u prenesenom značenju, da ne postane prevareni muškarac. Jer pojesti ružu ovdje znači spavati s ružom i njezina četiri proslavljena trna. Pripovjedač mu je uzalud ponudio da će ovci nacrtati - brnjicu. A to samo potvrđuje da ovca iznenada postaje simbolom prijetnje i utjelovljenjem neprijatelja.

Strah malog princa za ružu nema pravoga odredišta pa zato ni pisac nije mogao dobro nacrtati samu ovcu. Princ ga je tjerao i tjerao da crta dalje, sve dok nije umjesto ovce nacrtao kutiju. Kao svojevrsnu impersonaciju straha za ružu, odnosno straha od njezina preljuba. Kutija je već paket, marketing, ona dopušta da suparnici budu ne samo svi muškarci, nego sve na svijetu što se nalazi u kontaktu s ružom - Consuelo - dok mali princ nije s njom.

Tri rupice na kutiji omogućuju skrivenom i zagonetnom suparniku da živi. Mali princ je u kutiji prepoznao ovcu koja će "pojesti", odnosno "potrošiti" njegovu ljubav koja nema narav one ljubavi o kojoj misle kralj uobraženko, poslovni čovjek i svi drugi "odrasli", racionalni ljudi.

Motiv njegova povratka na rodni asteroid bio je i - strah od ovce.

Jasno, u nekakvu frojdizmu nije samo ovca iz "Malog princa" bremenita simboličnim značenjima. Ili lisica, odnosno ruža. Ili pak pustinja. Što je sa zmijom? Od čovjekova pada na crtežima i slikama renesansnih slikara, dakle od Rajskog vrta do majstora pornografskih filmova, zmija je, baš kao i cipele od zmijske kože, nešto što nosi imanentnu, skoro destruktivnu "erotsku inteligenciju". I faličke karakteristike.

Na posljednjoj stranici knjige pripovjedač je svima nama uputio jednu molbu ako nas slučaj nanese u Saharu, ako sretnemo dječačića zlatne kose. "Odmah mi napišite da se vratio", zaključio je Saint Exupéry. Ako ga sretnete, ili ga se sjetite - sebe malenog, pročitajte još jednom "Malog princa". Samo da se podsjetite da nekoć doista nismo živjeli samo zbog brojeva.

MALI PRINC Analiza

GORILOPEDIJA

KNJIŽEVNOST

A

Lektira 5 razred - Lektire za peti

Ana Karenjina lektira

Lektira 6 razred - Lektire za šesti

Ana Karenjina lektira

Lektira 7 razred - Lektire za sedmi

Andersenove bajke Andersen

Lektira 8 razred - Lektire za osmi

B

Lektira Guliverova putovanja

Bajke za djecu

Lektira Maturalac

Bambi lektira

Lektira Šuma Striborova

Bijeli klaun lektira

Lektira Trojica u trnju

Božićne poruke

Lektira: Romeo i Julija

Breza lektira

Lektirice

LJ

Č

LJUBAVNE POSLOVICE

Čestitke za Božić

M

ČESTITKE ZA USKRS

MAJKA HRABROST

N

D

Nada Iveljić

Damir Miloš

Novogodišnje poruke

Dobriša Cesarić - Povratak

Dostojevski Idiot

O

Dostojevski Zločin i kazna

Odiseja lektira

Dubravka Crnojević-Carić “Gluma i identitet”

Okvir za mržnju

Dubravko Horvatić

Orlovi rano lete lektira

P

Đ

Pajo Kanižaj

Đuro Sudeta

PAMETNE IZREKE

E

Patnje mladog Werthera

Evgenije Onjegin

Paunaš lektira

F

Petar Pan lektira

Francuski pisci

Plavi cuperak Miroslav Antic

G

Povjestice August Šenoa

GLUPE IZREKE

R

Grčki bogovi

Revizor Gogolj

Grga Čvarak

S

Grim bajke

Silvija Šesto

H

Silvije Strahimir Kranjcevic Mojsije

Hasanaginica lektira

Slavko Kolar

Heidi lektira

SLAVUJ I RUŽA

HRVATSKO LATINSKI RJEČNIK

Slovenska antiteza

I

Smrt autora

Igrokazi

Stjepan Tomaš Mali ratni dnevnik

Ilijada lektira

Sumrak - Stephenie Meyer

Ivan Gundulić

Sunčana Škrinjarić

Ivana Brlić Mažuranić Šuma Striborova

Š

Izreke ljubavi

ŠALJIVE NARODNE

Izreke mudrosti

T

Izreke poznatih

Tajna ogrlice sa sedam rubina

U

K

Udarac ruskih bogova

Kabanica Gogolj

V

L

Veli Jože lektira

LATINSKE POSLOVICE

Z

LATINSKI RJEČNIK

Zagor stripovi

Lektira 1 razred - Lektire za prvi

Zagor te nej

Lektira 2 razred - Lektire za drugi

Ž

Lektira 3 razred - Lektire za treći

Želimir Hercigonja

Lektira 4 razred - Lektire za četvrti

Život je san

 

Mali princ - analiza
Mali princ - analiza
Mali princ - analiza

Facebook komentari

Indeks A - Ž

A

B

C

Č

D

Đ

E

F

G

H

I

J

K

L

M

N

O

P

R

S

Š

T

U

V

W

Z

Ž